En komersiell musikbransch

Jag lärde mig ett nytt ord igår. Komersiell, men jag är fortfarande inte 100% på stavningen. En del av Mando Diaos fans tycker bandet blivit för komersiella.

För att gräva djupare i detta tittade jag på gårdagens inspelade Musikministeriet, som överaskande nog handlade om pengar i musikbranchen och huruvida den är komersiell eller inte. Summan av det var ungefär att den branschen är som vilken annan som helst där mycket går ut på att tjäna pengar.

Det som får oss att reagera är vår trångsynta bild av musiker. Artistrollen ses inte som ett yrke utan mer som en livsstil, vilket jag också tycker att det är. "Folk säger att allt är för konsten, inget för berömmelsen", som Håkan sjunger. Man får inte säga att man gör musik för pengarna. Det anses som girigt och fult. Det tror jag inte heller man gör, men de måste ju leva av något. Band blir mer och mer varumärken och sådana marknadsförs för att någon ska tjäna pengar på det. Så är det. Sedan får man tycka vad man vill om det.

Detta liknar den formella sörja jag skrev i min svenska analys. Fruktansvärt pretentiöst.

Kommentarer
Postat av: Celine

Jag tror de gör det för både och. De älskar att göra musik och att spela för folk, men samtidigt måste ju de precis som vi få pengar på något sätt? Precis som någon annan älskar sitt jobb, tycker det är det bästa som finns, men får ju också pengar för att jobba? Så tycker/tror jag iallafall :)

2009-01-22 @ 07:36:03
URL: http://ceeline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0